Page 16 - Budowlani Nr92
P. 16
BUDOWNICTWO W pOLsCe BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA Nr 2/2023
W Krakowie otwarto największą inwestycję
kolejową
TRANSPORT. Szybka, ekologiczna i nowoczesna kolej aglomeracyjna ułatwi przemieszczanie się w mieście i jego
okolicach
PKP Polskie Linie Kolejowe trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Powstała Z nowego i nowoczesnego odcinka
zrealizowały inwestycję pn. również kładka pieszo-rowerowa łącząca torów kolejowych skorzystają nie tylko
„Linia kolejowa E30 na odcinku Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem. Ko- mieszkańcy Krakowa i aglomeracji, ale tak-
Kraków Główny Towarowy – lej aglomeracyjna wzbogaciła się o dwa że podróżni pociągów regionalnych i dale-
Rudzice wraz z dobudową torów przystanki kolejowe – Kraków Złocień kobieżnych. Tory „boczne” są przeznaczone
linii aglomeracyjnej”. 9 czerwca i Kraków Grzegórzki. Pierwszy jest już dla pociągów aglomeracyjnych i regional-
2023 r. uroczyście otwarto oddany do użytku, drugi zostanie udo- nych, a środkiem jeździć mają pociągi da-
zmodernizowaną linię kolejową. stępniony podróżnym we wrześniu. lekobieżne. Dodatkowe tory dadzą możli-
Kontrakt za ponad 1,2 mld zł był Przestrzeń pod nową estakadą ma zostać wość uruchomienia nowych połączeń.
współfinansowany przez Unię zagospodarowana zgodnie z życzeniem Celem inwestycji była m.in. poprawa
Europejską. krakowian – na miejsca do rekreacji i od- komfortu podróży, zwiększenie prze-
poczynku. pustowości linii i usunięcie wąskich gardeł
Inwestycja obejmowała budowę do- Projekt realizowany przez PKP PLK za- poprzez dobudowę drugiej pary torów
datkowej pary torów aglomeracyjnych kładał modernizację istniejących przy- dla pociągów aglomeracyjnych, skróce-
na odcinku Kraków Główny – Kraków stanków i stacji: Kraków Łobzów, Kraków nie czasu przejazdów na odcinku Kraków
Płaszów, utworzenie dodatkowego toru Zabłocie, Kraków Płaszów, Kraków Pro- Główny Towarowy – Rudzice, łączenie ko-
na odcinku Kraków Płaszów – Kraków kocim, Kraków Bieżanów, Kokotów i Wę- lei i transportu miejskiego (nowe węzły
Bieżanów, 850 m linii kolejowej na es- grzce Wielkie. Tam prace objęły m.in. przesiadkowe), możliwość wykorzystania
takadzie od ul. Kopernika do ul. Miodo- remonty peronów i przystanków mają- większej liczby pociągów m.in. na odcin-
wej. W centrum Krakowa powstały także cych na celu zwiększenie dostępności ku: Kraków Główny Osobowy – Kraków
nowe obiekty: m.in. estakady kolejowe dla wszystkich podróżnych. Przebudo- Płaszów – Kraków Bieżanów.
(które zastąpiły zabytkowy nasyp) mię- wano również stacje Kraków Główny To-
dzy ulicami Kopernika a Miodową oraz warowy, Kraków Główny Osobowy. REDAKCjA
16