Page 16 - Budowlani Nr92
P. 16

BUDOWNICTWO W pOLsCe                                             BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA Nr 2/2023






         W Krakowie otwarto największą inwestycję


         kolejową



         TRANSPORT. Szybka, ekologiczna i nowoczesna kolej aglomeracyjna ułatwi przemieszczanie się w mieście i jego
         okolicach

         PKP Polskie Linie Kolejowe         trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Powstała   Z  nowego i  nowoczesnego odcinka
         zrealizowały inwestycję pn.        również kładka pieszo-rowerowa łącząca  torów kolejowych skorzystają  nie tylko
         „Linia kolejowa E30 na odcinku     Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem. Ko-  mieszkańcy Krakowa i aglomeracji, ale tak-
         Kraków Główny Towarowy –           lej aglomeracyjna wzbogaciła się o dwa  że podróżni pociągów regionalnych i dale-
         Rudzice wraz z dobudową torów      przystanki  kolejowe  – Kraków  Złocień  kobieżnych. Tory „boczne” są przeznaczone
         linii aglomeracyjnej”. 9 czerwca   i  Kraków Grzegórzki. Pierwszy jest już  dla pociągów aglomeracyjnych i regional-
         2023 r. uroczyście otwarto         oddany do użytku, drugi zostanie udo-  nych, a środkiem jeździć mają pociągi da-
         zmodernizowaną linię kolejową.     stępniony podróżnym we wrześniu.  lekobieżne. Dodatkowe tory dadzą możli-
         Kontrakt za ponad 1,2 mld zł był   Przestrzeń pod nową estakadą ma zostać  wość uruchomienia nowych połączeń.
         współfinansowany przez Unię        zagospodarowana zgodnie z życzeniem   Celem inwestycji była m.in. poprawa
         Europejską.                        krakowian – na miejsca do rekreacji i od-  komfortu podróży, zwiększenie prze-
                                            poczynku.                          pustowości linii i usunięcie wąskich gardeł
         Inwestycja obejmowała budowę do-     Projekt realizowany przez PKP PLK za-  poprzez dobudowę drugiej pary torów
         datkowej pary torów aglomeracyjnych  kładał modernizację istniejących przy-  dla pociągów aglomeracyjnych, skróce-
         na odcinku Kraków Główny – Kraków  stanków i stacji: Kraków Łobzów, Kraków  nie czasu przejazdów na odcinku Kraków
         Płaszów, utworzenie dodatkowego toru  Zabłocie,  Kraków  Płaszów,  Kraków  Pro-  Główny Towarowy – Rudzice, łączenie ko-
         na odcinku Kraków Płaszów – Kraków  kocim, Kraków Bieżanów, Kokotów i Wę-  lei i  transportu miejskiego (nowe węzły
         Bieżanów, 850 m linii kolejowej na es-  grzce  Wielkie.  Tam prace objęły m.in.  przesiadkowe), możliwość  wykorzystania
         takadzie od ul. Kopernika do ul. Miodo-  remonty peronów i przystanków mają-  większej liczby pociągów m.in. na odcin-
         wej. W centrum Krakowa powstały także  cych  na celu  zwiększenie  dostępności  ku: Kraków Główny Osobowy – Kraków
         nowe obiekty: m.in. estakady kolejowe  dla wszystkich podróżnych. Przebudo-  Płaszów – Kraków Bieżanów.
         (które zastąpiły zabytkowy nasyp) mię-  wano również stacje Kraków Główny To-
         dzy ulicami Kopernika a  Miodową oraz  warowy, Kraków Główny Osobowy.                          REDAKCjA









































     16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21