Page 13 - Budowlani Nr92
P. 13
GOŚĆ BUDOWLANYCH
BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA Nr 2/2023
- O Krakowie porozmawiamy za
chwilę. Pozostańmy jeszcze przy Pa-
ryżu, gdzie władze (z Anne Hidalgo
jako merem) w 2015 r. zleciły wykona-
nie projektu studium miasta za 35 lat.
Zadania podjął się belgijski architekt
Vincent Callebaut. Paryż 2050 autor-
stwa Vincenta Callebaut jest ekolo-
gicznym, cudownym zielonym rajem,
prawdopodobnie - technicznie - nie-
możliwym do zrealizowania, ale wi-
dowiskowe wizualizacje dają dużo do
myślenia i zapewne wyznaczają pew-
ne kierunki rozwoju miast na przy-
szłość.
- Widziałam te wizualizacje. Callebaut
zmierzył się z zadaniem bardzo trudnym,
niewykonalnym być może już na etapie
projektowania, a nie tylko realizacji. Bo
jak na ograniczonym terenie zapewnić
rosnącej liczbie paryżan komfortowe wa- Nowe Miasto Fot. Krakow.pl
runki mieszkania, inteligentne budynki,
ciepło zimą, chłód latem, powierzchnię być realizowany w Arabii Saudyjskiej. liniowej zabudowy, nie w takiej skali, jak
rekreacyjną i zieleń za oknem, ograni- Saudyjczycy chcą zbudować miasto The Line, było nieobce Le Corbusiero-
czenie emisji gazów cieplarnianych, pro- w formie jednego budynku o długo- wi (Plan Obus). Namiastkę tej koncepcji
dukcję energii ze źródeł odnawialnych, ści 170 km. Całe, samowystarczalne mamy w Polsce w postaci „falowca” naj-
uprawę roślin ekologicznych (w mieście), miasto ma mieć szerokość 200 m. Ten dłuższego budynku w kraju, zlokalizowa-
bliską, niezawodną, szybką, ekologiczną projekt jednych oszałamia, innych nego na Zaspie w Gdańsku. Koncepcje
komunikację miejską? Współczesne kon- przeraża. Do której grupy zaliczyłaby Wrighta i Miliutina znane są – słusznie -
cepcje urbanistyczne zakładają nieroz- się Pani Profesor? jako koncepcje dezurbanizacyjne!
ciąganie miasta na okoliczne tereny (tzw. - Muszę stwierdzić, że projekt tak bar- Nie zachwyca mnie ten projekt. Braku-
urban sprawl). Mając do dyspozycji ogra- dzo mnie nie zaskoczył, ponieważ to nie je mu centrum życia.
niczoną powierzchnię miasta Callebaut jest nowa koncepcja. Idea miasta linear-
buduje w pionie. Widząc coraz większą nego liczy ponad 100 lat. Takie idee zgła- - Wróćmy zatem do Krakowa i po-
popularność wertykalnych ogrodów szał już hiszpański urbanista Arturo Soria rozmawiajmy o koncepcji „Nowego
(skoro jesteśmy teraz w Paryżu, to nale- y Mata czy amerykański architekt Frank Miasta” przygotowanej w ramach stra-
ży wspomnieć projekty tamtejszego ar- Lloyd Wright, „prorok nowej Ameryki” np. tegii rozwoju Krakowa 2030. Urzędni-
chitekta Patricka Blanca), to sądzę, że ten w projekcie Broadacre City. Miasto line- cy miejscy opracowali założenia roz-
trend widoczny w projekcie Paryża, może arne pojawiło się w twórczości sowiec- woju stolicy Małopolski na najbliższe
się upowszechniać na całym świecie. kiego urbanisty Nikołaja Miliutina, przy lata. Wizualizacje tzw. Krakowskiego
czym u Soria y Maty i Miliutina środkiem Manhattanu robią wrażenie, ale Rada
- Jeszcze bardziej futurystyczna transportu była kolej, a u Wrighta – sa- Miasta Krakowa odrzuciła projekt
wizja to projekt The Line, który ma mochód. Ford, oczywiście. Projektowanie miejscowego planu zagospodaro-
wania przestrzennego Nowe Miasto.
Dwa lata temu prowadziła Pani Profe-
sor w SARP-ie dyskusję na temat „No-
wego Miasta”. Jakie – zdaniem środo-
wiska architektów - są dobre, a jakie
złe aspekty tego projektu?
- „Nowe Miasto” to temat zapalny,
w środowisku architektów wywołuje
kontrowersje. Wiadomo, że Kraków wy-
czerpał już swoje możliwości rozwoju
w obecnej formie. Rozpełzanie się mia-
sta poza jego granice (urban sprawl)
jest niebezpieczne i nierozsądne, rodzi
więcej problemów niż rozwiązuje. Sama
idea, aby zbudować miasto od podstaw,
jest nienowa – ale w mądrym połączeniu
z już istniejącym miastem. Tak zrobili np.
Duńczycy, budując nowe dzielnice Ko-
Nowe Miasto Fot. Krakow.pl penhagi Østerbro czy Amager. Miasto
13