Page 17 - Budowlani Nr92
P. 17

BUDOWNICTWO W pOLsCe
       BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA Nr 2/2023





                       Tylko dla orłów? Praca na wysokości




                       BHP. Należy używać takich zabezpieczeń, które zadziałają automatycznie i w najmniej
                       spodziewanym momencie

       Tomasz Pruchnicki

       Praca na wysokości wymaga          psychomotorycznej, czyli: szybkości re-  •  wykazywania  pozytywnych  postaw
       przejścia specjalnych badań        akcji na bodźce, koordynacji wzrokowo  społecznych i odrzucanie aspołecznych,
       i stosowania odpowiednich          -ruchowej.                         a zwłaszcza tych polegających na poni-
       zabezpieczeń. Na szkoleniach bhp     3.  Krótki wywiad. Psycholog prze-  żaniu, naśmiewaniu się, wykorzystywa-
       omawiane są tysiące wypadków       prowadza rozmowę dotyczącą doświad-  niu innych pracowników, którzy są młod-
       i przyczyn ich powstania. Część    czenia na danym stanowisku pracy,  si stażem lub wycofani emocjonalnie,
       pracowników traktuje te kursy      ewentualnych wypadków, przebytych    •  kontroli  działań  własnych  i  innych
       jako zło konieczne, ale one mają   chorób, problemów i zaburzeń.      zatrudnionych znajdujących się w  bez-
       nauczyć odpowiednich zachowań,       To badanie ma za zadanie odpowie-  pośrednim otoczeniu (zasada ograniczo-
       które niejednokrotnie decydują     dzieć na podstawowe pytanie, czy pra-  nego zaufania i przewidywanie czarnych
       o czyimś życiu. Przepisy, nawet    cownik wykonujący pracę na wysokości  scenariuszy poznanych na szkoleniach
       najbardziej szczegółowe, nie są    nie zagraża samemu sobie lub innym za-  bhp),
       w stanie przewidzieć każdej sytuacji   trudnionym znajdującym się w jego bez-  • tolerancji niedoskonałości pracy no-
       w terenie.                         pośrednim i  pośrednim otoczeniu. Co  wych robotników w brygadzie roboczej,
                  Na wejście              to oznacza? Czy pracownik jest świado-  • uczenia nowych pracowników wzor-
                                          my zagrożenia własnego zdrowia i życia,  ców zachowań wypracowanych w  bry-
          Każdy kierownik budowy i  inspektor  a  także innych osób z  nim pracujących  gadzie.
       nadzoru podczas szkoleń na budowie aż  (niekoniecznie w tej samej brygadzie).   Część osób czytających ten arty-
       do znudzenia przypomina pracownikom:   Pracownik powinien wykazywać pre-  kuł powie, że są to teorie niemające nic
       „Pamiętajcie. Rano ze swojego domu wy-  dyspozycje w wielu obszarach psycholo-  wspólnego z robotami budowlanymi na
       chodzicie zdrowi i  cali i  tacy macie do  gii pracy, czyli zdolności:  wysokości i  niepotrzebne wymagania.
       niego powrócić. Więc uważajcie na sie-  •  praktyczne,  na  które  składają  się:  W  swojej  pracy zawodowej  wielokrot-
       bie i swoich kolegów obok”. Dotyczy to  sprawność motoryczna i  świadomość  nie przechodziłem okresowe badania
       także osób pracujących na wysokości. Ta  ograniczeń swojego ciała, gdy używane  dopuszczające do pracy na wysokości,
       grupa musi spełniać dodatkowe wyma-  są środki ochrony osobistej, ubranie i na-  kierowałem  i  nadzorowałem  tego  typu
       gania w zakresie psychologii pracy, opty-  rzędzia robocze,           prace budowlane. Ponadto bywałem na
       ki i  zdolności manualnych. Ale przede   •  manualne,  które  muszą  zapewnić  budowach  w  różnych częściach  świa-
       wszystkim odczuwać respekt przed  odpowiednie trzymanie narzędzi pracy  ta i  ze swojego doświadczenia opisu-
       wysokością i  spełniać wysokie wymogi  (uniemożliwiające ich upadek na stano-  ję najważniejsze aspekty takiej pracy.
       emocjonalno-uczuciowe.  Tak!  Emocjo-  wisku pracy, a także poza jego obrys), jak  Powyższe badania, stwierdzające brak
       nalno-uczuciowe.                   również bezproblemowe posługiwanie  przeciwskazań  do  pracy  na wysokości,
              Kto może pracować           się nimi w sposób bezpieczny,      decydują o zmniejszeniu zagrożenia wy-
                                            •  rozpoznawania  otaczającej  prze-
                                                                             stąpienia wypadków w  miejscu pracy
                na wysokości?             strzeni, siły wiatru, nasłonecznienia i tem-  i  w  bezpośrednim otoczeniu tej strefy.
          Zacznijmy  od  omówienia  badań,  na  peratury panującej na stanowisku pracy,  Na szkoleniach bhp omawiane są tysią-
       podstawie których pracownicy są do-  • reagowania na przewidywalne i nie-  ce wypadków i przyczyn ich powstania.
       puszczani do pracy na wysokości powy-  przewidywalne bodźce zewnętrzne oraz  Część pracowników traktuje te kursy jako
       żej 3 m. Pierwszym badaniem jest zali-  porównywanie ich z wyuczonymi sche-  zło konieczne. Ale one mają wytworzyć
       czenie z wynikiem pozytywnym testów  matami działań,                  w  ich podświadomości odpowiednie
       psychologicznych. W ich skład wchodzą   •  selektywnego  porównywania  no-  zachowania na zasadzie odruchów bez-
       części:                            wych informacji płynących z  otocze-  warunkowych, które niejednokrotnie de-
          1.  Pisemna – testowa. Testy  mają  nia lub zachowania innych z uprzednio  cydują o  czyimś życiu. Przepisy, nawet
       na celu określenie: spostrzegawczości,  utrwaloną wiedzą (tzw. impuls zagroże-  najbardziej szczegółowe, nie są w stanie
       zdolności logicznego myślenia, zdolno-  nia),                         przewidzieć każdej sytuacji w terenie.
       ści koncentracji, przerzutności oraz po-  •  wizualnego  i  przestrzennego  po-
       dzielności uwagi, poziomu odczuwane-  strzegania obrazów, przekształcania ich   Na wysokości pracują
       go lęku.                           i odtwarzania z pamięci (odruchy bezwa-   nie tylko robotnicy
          2.  Aparaturowa. Zadania wyko-  runkowe wywołane podświadomością),   Obecnie w Kodeksie pracy w art. 304
       nywane na aparaturze psychologicz-   • przewidywania następstw zachowań  §1, 207 §2, 208 §1 i  211 są obwarowa-
       nej umożliwiają określenie sprawności  własnych i innych osób z otoczenia,  nia  dotyczące  nie  tylko  pracowników

       1  Artykuł pochodzi z magazynu „Buduj z Głową” nr 2/2023 str.28-34, za zgodą ATHENASOFT SP. z o.o., www.bzg.pl
                                                                                                               17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22