Page 17 - Budowlani Nr92
P. 17
BUDOWNICTWO W pOLsCe
BIULETYN MAŁOPOLSKIEJ OKRĘGOWEJ IZBY INŻYNIERÓW BUDOWNICTWA Nr 2/2023
Tylko dla orłów? Praca na wysokości
BHP. Należy używać takich zabezpieczeń, które zadziałają automatycznie i w najmniej
spodziewanym momencie
Tomasz Pruchnicki
Praca na wysokości wymaga psychomotorycznej, czyli: szybkości re- • wykazywania pozytywnych postaw
przejścia specjalnych badań akcji na bodźce, koordynacji wzrokowo społecznych i odrzucanie aspołecznych,
i stosowania odpowiednich -ruchowej. a zwłaszcza tych polegających na poni-
zabezpieczeń. Na szkoleniach bhp 3. Krótki wywiad. Psycholog prze- żaniu, naśmiewaniu się, wykorzystywa-
omawiane są tysiące wypadków prowadza rozmowę dotyczącą doświad- niu innych pracowników, którzy są młod-
i przyczyn ich powstania. Część czenia na danym stanowisku pracy, si stażem lub wycofani emocjonalnie,
pracowników traktuje te kursy ewentualnych wypadków, przebytych • kontroli działań własnych i innych
jako zło konieczne, ale one mają chorób, problemów i zaburzeń. zatrudnionych znajdujących się w bez-
nauczyć odpowiednich zachowań, To badanie ma za zadanie odpowie- pośrednim otoczeniu (zasada ograniczo-
które niejednokrotnie decydują dzieć na podstawowe pytanie, czy pra- nego zaufania i przewidywanie czarnych
o czyimś życiu. Przepisy, nawet cownik wykonujący pracę na wysokości scenariuszy poznanych na szkoleniach
najbardziej szczegółowe, nie są nie zagraża samemu sobie lub innym za- bhp),
w stanie przewidzieć każdej sytuacji trudnionym znajdującym się w jego bez- • tolerancji niedoskonałości pracy no-
w terenie. pośrednim i pośrednim otoczeniu. Co wych robotników w brygadzie roboczej,
Na wejście to oznacza? Czy pracownik jest świado- • uczenia nowych pracowników wzor-
my zagrożenia własnego zdrowia i życia, ców zachowań wypracowanych w bry-
Każdy kierownik budowy i inspektor a także innych osób z nim pracujących gadzie.
nadzoru podczas szkoleń na budowie aż (niekoniecznie w tej samej brygadzie). Część osób czytających ten arty-
do znudzenia przypomina pracownikom: Pracownik powinien wykazywać pre- kuł powie, że są to teorie niemające nic
„Pamiętajcie. Rano ze swojego domu wy- dyspozycje w wielu obszarach psycholo- wspólnego z robotami budowlanymi na
chodzicie zdrowi i cali i tacy macie do gii pracy, czyli zdolności: wysokości i niepotrzebne wymagania.
niego powrócić. Więc uważajcie na sie- • praktyczne, na które składają się: W swojej pracy zawodowej wielokrot-
bie i swoich kolegów obok”. Dotyczy to sprawność motoryczna i świadomość nie przechodziłem okresowe badania
także osób pracujących na wysokości. Ta ograniczeń swojego ciała, gdy używane dopuszczające do pracy na wysokości,
grupa musi spełniać dodatkowe wyma- są środki ochrony osobistej, ubranie i na- kierowałem i nadzorowałem tego typu
gania w zakresie psychologii pracy, opty- rzędzia robocze, prace budowlane. Ponadto bywałem na
ki i zdolności manualnych. Ale przede • manualne, które muszą zapewnić budowach w różnych częściach świa-
wszystkim odczuwać respekt przed odpowiednie trzymanie narzędzi pracy ta i ze swojego doświadczenia opisu-
wysokością i spełniać wysokie wymogi (uniemożliwiające ich upadek na stano- ję najważniejsze aspekty takiej pracy.
emocjonalno-uczuciowe. Tak! Emocjo- wisku pracy, a także poza jego obrys), jak Powyższe badania, stwierdzające brak
nalno-uczuciowe. również bezproblemowe posługiwanie przeciwskazań do pracy na wysokości,
Kto może pracować się nimi w sposób bezpieczny, decydują o zmniejszeniu zagrożenia wy-
• rozpoznawania otaczającej prze-
stąpienia wypadków w miejscu pracy
na wysokości? strzeni, siły wiatru, nasłonecznienia i tem- i w bezpośrednim otoczeniu tej strefy.
Zacznijmy od omówienia badań, na peratury panującej na stanowisku pracy, Na szkoleniach bhp omawiane są tysią-
podstawie których pracownicy są do- • reagowania na przewidywalne i nie- ce wypadków i przyczyn ich powstania.
puszczani do pracy na wysokości powy- przewidywalne bodźce zewnętrzne oraz Część pracowników traktuje te kursy jako
żej 3 m. Pierwszym badaniem jest zali- porównywanie ich z wyuczonymi sche- zło konieczne. Ale one mają wytworzyć
czenie z wynikiem pozytywnym testów matami działań, w ich podświadomości odpowiednie
psychologicznych. W ich skład wchodzą • selektywnego porównywania no- zachowania na zasadzie odruchów bez-
części: wych informacji płynących z otocze- warunkowych, które niejednokrotnie de-
1. Pisemna – testowa. Testy mają nia lub zachowania innych z uprzednio cydują o czyimś życiu. Przepisy, nawet
na celu określenie: spostrzegawczości, utrwaloną wiedzą (tzw. impuls zagroże- najbardziej szczegółowe, nie są w stanie
zdolności logicznego myślenia, zdolno- nia), przewidzieć każdej sytuacji w terenie.
ści koncentracji, przerzutności oraz po- • wizualnego i przestrzennego po-
dzielności uwagi, poziomu odczuwane- strzegania obrazów, przekształcania ich Na wysokości pracują
go lęku. i odtwarzania z pamięci (odruchy bezwa- nie tylko robotnicy
2. Aparaturowa. Zadania wyko- runkowe wywołane podświadomością), Obecnie w Kodeksie pracy w art. 304
nywane na aparaturze psychologicz- • przewidywania następstw zachowań §1, 207 §2, 208 §1 i 211 są obwarowa-
nej umożliwiają określenie sprawności własnych i innych osób z otoczenia, nia dotyczące nie tylko pracowników
1 Artykuł pochodzi z magazynu „Buduj z Głową” nr 2/2023 str.28-34, za zgodą ATHENASOFT SP. z o.o., www.bzg.pl
17